Linhof 9×12 – postup kupředu

Linhof 9×12 – postup kupředu

Leden 28, 2015 v Technika

Uběhlo už pár dní od mého prvního článku s problémy, které mi při focení s velkoformátovou Linhofkou nastaly a mám pro vás pokračování, kde jsem projevil zase trochu nešikovnosti i přes nově nabyté znalosti.

 

Ještě na začátku musím zmínit to, na co jsem zapomněl. A to fakt, že jsem si pořídil širokoúhlý objektiv Schneider Kreuznach Angulon 90mm f/6.8.

Bohužel jsem zjistil, že při zaostření na nekonečno si vidím podlážku s kolejnicí. Vznesl jsem tedy dotaz na temné komoře (www.temnakomora.cz), kde mi byly dány rady, ať zkusím tzv. „drop bed“. Fígl je v tom, že si naklopíte podlážku a vyrovnáte objektiv s rovinou filmu pomocí přední standarty. Jenže v té době jsem ještě netušil, že to vůbec moje stará Linhofka umí.

Naštěstí při čudlíkaření, kdy jsem si s foťákem jen tak hrál a sledoval co který pohyb změní na matnici jsem objevil právě možnost naklopení přední standarty dozadu. Jak to vypadá můžete vidět na fotce.

 

IMG_6278

Drop bed a zaostření na nekonečno

Mám samozřejmě obrovskou radost, neb Dagor 150mm je opravdu skvělý objektiv, ale na některé situace je prostě dlouhý. Teď můžu zkusit i experimentovat se širokým ohniskem na velkém formátu! Údajně Angulon vykryje 4×5 s hodně omezenými pohyby, takže 9×12 cm by měl vykrýt i s trochou pohybů :).

 

Samozřejmě má snaha o snímek ať už s Dagorem nebo Angulonem byla veliká. Vyhlídl jsem si jeden zlomený strom v blízkém lese a snažil se ho zachytit širokáčem, neb s Dagorem mi tam lezlo už moc mladých stromků a nedokázal jsem se poprat s pozadím natolik, aby ze zlomeniny netrčely žádné větve. Vzal jsem si s sebou dvě nabité kazety a vyrazil. Po poměrně dlouhém štelování jsem se rozhodl, že konečně udělám fotku.

IMG_6344

Scéna zlomeného stromu

 

IMG_6341

Jak vypadala scéna na matnici (otočeno v editoru). Myslím, že nahoře je vidět, že ty pohyby už byly pro Angulon moc velké a nevešel jsem se do obrazového kruhu.

Fotil jsem na Fomapan 100@50, clonit jsem musel na 32, aby mi vyšel rozumný čas, který jsem schopný přesněji změřit. V této kombinaci vyšly 2s, které se díky schwarzschildovi dostaly na 6s. To je čas, který jsem schopný na stopkách poměrně přesně stanovit. Napadlo mě, že by se to dalo dělat tak, že udělám šest záběrů po 1s za sebou, ale bál jsem se, že si snímek mírně rozhodím a budu tam mít duchy.

No, jenže zase jako v prvním díle jsem měl trable, které jsem způsobil vlastní hloupostí. Nejdříve jsem exponoval s planžetou. Dobrá tedy, odendám planžetu a exponuji znovu. Ale to bych tu kazetu nesměl vložit směrem k matnici, ale správným směrem k objektivu. Když jsem si to uvědomil, tak jsem zkusil ještě jednu expozici na správnou stranu kazety, ale bylo mi jasné, že film musí být osvícený.

IMG_6346

Takto dopadl ten nešťastný, osvícený, snímek. Nemluvě o tom, že se mi ho podařilo zandat zase špatně do kazety.

Když jsem se uklidnil a začal znovu racionálně přemýšlet, zandal jsem druhou kazetu do fotoaparátu a exponoval na první dobrou. Jak výsledek vypadá posuďte sami. Bohužel jsem ještě nevychytal přefocování negativů, takže jen narychlo vyfocené proti monitoru.

IMG_6543_sm

Fotka zlomeniny. Je krásně vidět, jak do kazety „fouká“ světlo

 

Konečně mám dobrý pocit, že se něco povedlo! Je to vlastně první snímek, který jakž takž vypadá.

Trochu mě ale zarazily poměrně velké okraje (hlavně ten horní). Kazetami by to být nemělo, neb když se film správně založí, tak je krytý jen asi 2 mm plechu. Tudíž mě napadá jen to, co jsem nakousl u fotky „matnice“, kde jsem zmínil možnost nevykrytí objektivu. Byť jsem měl velkou clonu, tak těch pohybů už bylo asi příliš.
Dalším bodem k řešení jet, že do té jedné kazety mírně fouká světlo. To vůbec nevím jak řešit, neb je to na pravé horní straně a hlavně spíš ze strany, než shora. Možná pomůže má milovaná gafa, kterou zatěsním okraj. jen se bojím, aby se mi kazeta nezadrhávala pod matnicí, když bude širší.

 

Myslím, že jako pokračování by to pro dnešek stačilo a další ukázky budou teprve tehdy, až udělám pořádné fotky na papír, které budu moci naskenovat v alespoň trochu odpovídající kvalitě!

Doufám, že se vám mé postřehy se začátky velkého formátu líbí. Pokud byste měli jakékoliv připomínky dotazy nebo rady, neváhejte mi napsat e-mail, který je uvedený v kontaktech.

 

Aktualizace 5. 5. 2015

Našel jsem v knize „Kamery obskury – fotografické přístroje z let 1840-1940“ o historických fotoaparátech informace o velmi podobném fotoaparátu Linhof, který byl vyráběn od roku 1914. Posuďte sami, zda je to on nebo ne. každopádně bych si chtěl nechat udělat řemínek přesně podle tohoto :).

IMG_0023 IMG_0025